ČIFO - Najdete nás na Facebooku!

Začínáme zveřejňovat zajímavé příběhy z oblasti vzdělávání zaměstnanců finanční odpovědnosti. 1. příběh má téma záznamy v registrech.

ČIFO – Český institut finanční odpovědnosti organizuje ve firmách školení „Finanční odpovědnosti“.
Toto školení seznamuje účastníky školení s názvoslovím a poskytováním informací z následujících oblastí:  Bankovní sektor, sektor pojištění a spoření. Dále informuje o Programu pomoci a podpory nebo kde hledat pomoc při probíhající exekuci. Vše se děje interaktivní formou, kdy jsou účastníci školení „vtahováni“ do děje a odborná část se doplňuje skutečnými příběhy našich klientů.
Školitel seznámí účastníky školení se systémem 3 pilířů státního důchodu, se základy Nového občanského zákoníku, zároveň poskytne informace o možnostech investování a názorně ukáže, jak se dají snižovat rodinné výdaje.
Postupně budeme na našich stránkách uvádět příběhy, jak školení „Finanční gramotnosti“ může zaměstnancům firem pomáhat.
Příběh č.1:  Záznamy v registrech
Během školení seznamujeme účastníky školení s následujícími registry:
BRKI – Bankovní registr klientských informací
NRKI – Nebankovní registr klientských informací
SOLUS
Jakmile seznámím účastníky s těmito registry, vysvětlím jim, čeho se týkají a to, že evidence v registrech trvá až 4 roky a dále vysvětlím, jakým způsobem se občan může do registrů dostat, tak teprve potom, si účastníci uvědomí, že se tímto nezabývali.
Přitom stačí tak málo. Nezaplatí se včas (dle smlouvy ke dni, kdy musí být splátka na účtu finanční instituce). Ne že se platba tento den, teprve odešle z internetového bankovnictví. Hodně lidí si to neuvědomuje a tímto laxním přístupem si zadělávají na problém.
Po prezentaci a vysvětlení se účastníkům školení tzv. „otevřou oči“ a uvědomí si, že si zadělávají na problém.
Většinou po školení se na mě obracejí zaměstnanci, kteří si uvědomili, že potřebují naši pomoc.
Na ukázku uvedu jeden příklad: Obrátila se na mě jedna paní, která má před sebou končící fixační období u hypotečního úvěru. Takže bude stát před rozhodnutím, zda pokračovat u stávající banky nebo využít možnosti refinancování u jiné banky. Bohužel u této paní se stává, že pozdě nebo až na základě upozornění sms zprávou, že nemá zaplacenou měsíční splátku za tarif mobilního telefonu, teprve pak provede její proplacení. Přitom si doposud neuvědomovala, že se dostala do evidence jednoho z registrů.
Naši specialisté si ovšem s takovou situací dokáží poradit, protože mají přehled, jak se dá situace řešit. Je to na základě informací, které získáváme. Proto se mohou obrátit na konkrétní banku, u které se dá vzniklý nedostatek vyřešit a lze tam provést úspěšné refinancování. I když je klient zaevidován v registru.
Domníváte se, že je lepší to řešit s našimi specialisty nebo si nechat vyšší úrokovou sazbu u stávající banky, což je trest za evidenci v registrech? Co myslíte?
Ing. Vladimír Tureček